U 2020. postanite„sebični“

Marija Budimir
Napisala Marija Budimir

„Dobar čovek daje drugima, brine o drugima“ „Sebično je da tražiš“ „Sebično je da svoje potrebe stavljaš ispred tuđih“ „Ne smeš da kažeš „ne“, povredićeš me, naljutiću se“… I tako u nedogled. Ako ste u detinjstvu učeni da ćete svojim osećanjima i potrebama opteretiti i povrediti druge, kao odrasla osoba, nastavljate da ignorišete svoja osećanja, fokusirani ste na druge, njihove potrebe i osećanja. Smatrate da ste odgovorni za tuđu sreću i blagostanje, da ne možete da budete srećni ako se ljudi koje volite ne osećaju dobro.

Rezultat takvog ophođenja prema sebi  je sledeći:  drugi su naučeni da vama treba malo, da vaše želje nisu važne, da  vi želite da drugi budu srećni. Oni sasvim lako i prirodno svoje potrebe stavljaju ispred vaših. Podrazumevaju da imate vremena za njih, da budete tu, da dajete. Vi se osećate uskraćeno, nevažno, ogorčeno.

Drugi nisu krivi –  vi ste im svojim ponašanjem pokazali da su važniji od vas.

Vi niste krivi – niste naučili drugačije 

Vi ste odgovorni – samo vi možete da promenite način na koji se ponašate prema sebi i drugima.

Zašto mi je teško da  brinem o sebi?

  1. Odgovarajuća briga o sebi podrazumeva da stavite svoje potrebe ispred tuđih
  2. Reći „Ne“ zahteva da sebe stavite ispred drugih
  3. Ako ste usmereni na druge, na njihove potrebe i očekivanja, sebe praktično i ne poznajete. Pitanja „Šta ja želim? Šta mi treba? Šta mi se sviđa, a šta ne?“ uglavnom ostaju bez odgovora.
  4. „Metar“ za merenje vašeg i tuđeg sebičluka nije isti. Ono što ne biste zamerili drugima zamerite sebi. Ono što dozvoljavate drugima ne dozvoljavate sebi.  Jer tuđa osećanja, potrebe i želje, vidite i razumete, vaše nema ko da vidi.

Naučili ste da je pogrešno (nisam dobar čovek) i opasno (povrediću druge, odbaciće me) da brinte o sebi. U stvari je pogrešno i opasno da ne brinete o sebi.

Pogrešno ste naučeni jer ne možete biti dobar čovek tako što stalno uskraćujete sebi. A vi ste jedina osoba, jedni čovek, za čije ste zdravlje, sreću i blagostanje zaduženi i odgovorni.

Teško je promeniti  ukorenjene navike. Da bismo  promenili bilo koju lošu naviku  potrebno  je da posvećeno i strpljivo idemo ka cilju, uprkos lošim osećanjima i pritiscima sa strane.  Nije lako brinuti o sebi, poštovati sebe i svoje potrebe, ako ste celog života funkcionisali drugačije. Celo biće vam  govori da nemate prava, da je opasno, jer ćete svojim osećanjima i potrebama  povrediti ili naljutiti druge.  Kada brinete o sebi, izrazite svoja osećanja,  tražite ono što vam treba osećate krivicu i strah.

Kako da naučim da brinem o sebi?

  • Obratite pažnju na sebe – vi možete (i morate) da se starate o sebi, svojim potrebama, osećanjima i željama
  • Pitajte sebe – „Šta želim? „Šta mi treba?“ „Šta osećam?“
  • Slušajte sebe – Čak iako vaš um ne zna dogovore na prethodna pitanja, vaše telo zna. Vaše telo će reći „Gladan sam“ „Treba mi mir i odmor“ „Zadovoljan sam“… Ono će vam reći a vi ga saslušajte i poslušajte
  • Dozvolite sebi – da imate želje, potrebe, osećanja. Dozvolite da postoje i ona osećanja  koja ne razumete ili vam se ne sviđaju. Dozvolite sebi da izrazite svoja osećanja, potrebe i mišljenje. Tražite. Dozvolite sebi da zauzmete prostor, vreme, da vas drugi čuju i vide.
  • Stavite sebe na prvo mesto – To nije sebično to je odgovorno

Prestanite da zanemarujete sebe – stavite sebe na prvo mesto,  brinite o sebi, izrazite se, tražite – nije sebično, zdravo je i odgovorno

O autoru

Marija Budimir

Marija Budimir

Marija Fuštar
Profesija: Psiholog
Zanimanje: Psihoterapeut
Status: Sertifikovani terapeut
Grad:Bor
Licenca: REBT i KBT terapeut
EMDR ACT